Facebook to najpopularniejszy serwis internetowy na świecie gromadzący miliardy użytkowników. Jest to też doskonała platforma z racji swojego zasięgu i funkcjonalności do prowadzenia kotna marki i promowania swojego biznesu właśnie w sieci. Wiele osób nie do końca wie jak to robić, jakie korzyści płyną z promowania się na FB oraz jak skutecznie pozyskiwać klientów z tego portalu społecznościowego. W dalszej części tekstu odpowiadamy na wszystkie te pytania oraz podpowiadamy jak prowadzić skutecznie i efektywnie profil marki na Facebooku.
Pierwszym krokiem do stworzenia profilu marki na FB jest jego dokładna konfiguracja. To właśnie od rzetelności i poprawności profilu będzie zależała pierwsza opinia potencjalnego klienta lub fana, dlatego do tego elementu należy przyłożyć szczególną uwagę. Z pewnością sam profil musi zostać wypełniony wszystkimi danymi i informacjami w jak najdokładniejszy sposób. Dane te pozwolą też uzyskać wszystkie informacje i podjąć decyzje zakupowe klientom, którzy nie lubią niedomówień, braku cen czy godzin otwarcia.
Na profilu warto dodać też wiele multimediów, zdjęć czy postów, które muszą być dobrej jakości. To właśnie od jakości dodawanych informacji zależy również, jak potencjalni klienci będą postrzegali naszą markę. Pierwsze wrażenie jest bardzo trudno zmienić, ale i można dzięki niemu zyskać wiele profitów. Na FB należy dodać wszystkie linki do innych kanałów społecznościowych, aby klienci mieli poczucie aktualnych i kompleksowych informacji oraz mogli skorzystać też ze strony www czy np. YT jako swojej ulubionej platformy. Aby stworzyć ciekawy profil na FB, możemy też publikować materiały fanów, co pozwoli uautentycznić profil. Dobry pomysłem będzie również pokazywanie działania marki i firmy stacjonarnie oraz publikowanie ciekawych materiałów z jej funkcjonowania.
Gdy posiadamy już poprawnie stworzony profil, możemy przejść do drugiego kroku promowania marki na Facebooku. Jest to reklamowanie się na różne sposoby. Wszystkie metody są darmowe i ogólnodostępne a kluczem do sukcesu jest rzetelne ich wykonywanie. Z pewnością warto tworzyć i regularnie publikować przydatne posty, które będą odpowiednio otagowane. Same posty muszą być bezbłędne, zawierać przydatną wiedzę oraz powinny być sformatowane, by lepiej się je czytało i były atrakcyjniejsze graficznie. Możemy dodawać w nich materiały multimedialne lub tworzyć posty długie, które są lubiane przez wyszukiwarkę na FB. Dodawanie dużej ilości postów sprawi, że osoby szukające treści tematycznych na FB będą otrzymywały w odpowiedzi na wyszukanie nasze posty. Drugim sposobem promowania się jest aktywne uczestniczenie w życiu grup tematycznych. Na FB istnieje bardzo duża ilość grup tematycznych, do których możemy dołączyć. Powinniśmy zrobić to we wszystkich możliwych grupach. Następnie warto dodawać ciekawe treści również tam, aby użytkownicy grup mieli dostęp do przydatnych materiałów i zwrócili uwagę na nas. Możemy też aktywnie dyskutować, czy wręcz dodawać ogłoszenia i oferty jeśli nie jest to sprzeczne z regulaminem danej grupy.
Ciekawym rozwiązaniem jest dołączanie do grup sprzedażowych o stricte sprzedażowym charakterze. Możemy też wystawić nasze oferty i produkty a wiele osób szukających poszczególnych towarów natknie się na nie. Warto robić to regularnie. Nasze produkty możemy publikować też w FB Marketplace, czyli zakładce sprzedażowej, która dedykowana jest właśnie do sprzedaży. Na Facebooku możemy wdrożyć jedną bardziej skomplikowanych strategii sprzedażowych, która polecana jest głównie w modelu b2b, ale i również b2c jeśli handlujemy przedmiotami wysokiej wartości. Social selling polega na nawiązywaniu kontaktów i rozwijaniu znajomości osobami, które potencjalnie mogą być naszymi klientami w przyszłości. Social selling opiera się zatem na relacji wychodzącej bezpośrednio do jednego odbiorcy, a nie masowym oferowaniu usług wszystkim. Nawiązując kilka potencjalnie rokujących kontaktów i rozwijając znajomości w przyszłości możemy sami być proszeni o zrealizowanie zlecenia czy sprzedaż jeśli osoby znajome będą szukały sprzedawcy/wykonawcy. Będą one chciały skorzystać z pomocy znajomego, a nie obcej firmy. Social selling to złożony proces marketingowy, ale warto dokładnie się z nim zapoznać, bo wdrożenie go na FB jest szczególnie proste.
Jeśli wykonaliśmy już wszystkie podstawowe kroki, mamy poprawnie stworzony profil na Facebooku oraz reklamujemy się i pozyskamy odbiorców, warto również poznać sposoby na ich zaangażowanie. Osoby, które jedynie obserwują profil, z czasem mogą stracić zainteresowanie nim lub dojść do wniosku, że to profil jak wszystkie inne. Jeśli będziemy angażowali fanów w jego życie, będą dużo mocniej utożsamiali się z marką, co będzie przekładało się na częstsze wybory zakupowe czy lepsze jej postrzeganie.
Pierwszym sposobem na zaangażowanie fanów jest organizowanie konkursów. Mogą być to konkursy z konkretnymi nagrodami lub jedynie symbolicznymi. Dzięki temu profil będzie odwiedzany przez wiele osób, konkurs polecany a nasza marka dokładniej poznawana. Wymyślając konkurs, warto wymyślić zadanie angażujące. Może być to stworzenie danej pracy czy zdjęcia lub inne zdanie, które będzie wymagało nieco inwencji np. stworzenie pewnej potrawy. Pozwoli to wyzwolić większe emocje i utożsamić markę w świecie rzeczywistym. Zadanie polegające wpisaniu komentarza nie będzie zbyt dobrym rozwiązaniem.
Porada: Tworząc konkurs na FB, należy też zapoznać się z regulaminem. W social mediach przeważnie niedozwolone jest tworzenie gier losowych, gdzie wynik zależy od losowania, a sam konkurs musi być wynikiem wyboru. Warto pamiętać o tym, aby nasza marka organizowała konkursy zgodnie z prawem.
Angażować fanów możemy też przeprowadzając wspólne akcje i eventy. Może to być stworzenie paczki dla potrzebujących, akcja ekologiczna czy eventy tematyczne online i w świecie rzeczywistym. W ten sposób stworzymy więź z odbiorcami oraz będziemy mogli reklamować się poprzez takie działania. Dobrym pomysłem może być zlot, webinar czy wspólne działanie pro bono. Bardzo dobrym sposobem na docenienie i zaangażowanie fanów jest zadawanie otwartych pytań na profilu, gdzie nasi fani będą mogli wypowiadać się na różne tematy. W ten sposób docenimy ich i sprawimy, że będą czuli się wyjątkowi.
Ważnym elementem prowadzenia konta marki na Facebooku jest wyróżnienie się. Na FB istnieje zapewne wiele profili marek w danej kategorii, a fani mają do wyboru wiele poprawnych i dobrze prowadzonych fanpage-y. Wyróżnienie się sprawi, że zapadniemy w pamięć odbiorcom oraz zwiększymy tym samym szansę na skorzystanie właśnie z naszej oferty. Sposoby na wyróżnienie się są różne i mogą to być zarówno sprytne drobne triki jak i przemyślane działania. Pierwszym i bardzo skutecznym sposobem na wyróżnienie się z tłumu jest animowana ikona profilu na FB. Zdecydowana większość użytkowników nie wie o tym i nie zdaje sobie sprawy, że nasze zdjęcie profilowe na FB może być kilkusekundową animacją gif. Dodaje się ją bardzo łatwo, a animowane zdjęcie profilowe z pewnością pozwoli wyróżnić się np. w grupach tematycznych zaciekawiając wiele osób, które sprawdzą nasz profil. Drugim interesującym pomysłem jest dodawanie zdjęć 360 stopni. To zdjęcia interaktywne, po których da się rozglądać w czasie wyświetlania, przeciągając kursorem w różne strony w 360 stopniach. Zdjęcia takie z pewnością przyciągną wielu fanów, którzy skrzętnie obejrzą każde z nich. Wpłynie to na reputację naszego profilu i odbiór naszej marki. Na FB możemy prowadzić też regularnie webinaria czy spotkania live, które nadal odbierane są z zaciekawieniem. Możemy zapraszać gości i robić to w profesjonalny sposób. Dobrym pomysłem jest też tworzenie darmowych e-booków czy materiałów i regularnie publikowanie ich — czego z pewnością nie robi wiele marek na FB.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem gdy chcemy sprzedawać produkty na Facebooku, jest skorzystanie z systemu reklamowego FB Ads. To system dostępny w każdym koncie na FB który umożliwia wyemitowanie reklamy na portalu jego użytkownikom. W tej opcji płacić możemy za wyświetlenie reklamy lub za kliknięcie w link. Opłaty odbywają się na podstawie wystawionego rachunku po zakończeniu promocji. System reklamowy umożliwia stworzenie reklamy w 15 minut. Cały proces polega głównie na konfiguracji trzech sekcji. Pierwszą z nich jest cel kampanii. Wybieramy w tej zakładce jeden z kilkunastu celów np. sprzedaż, wyświetlenia video czy zwiększenie zasięgu marki. Od tego wyboru zależeć będą kolejne opcje. W drugiej sekcji wybieramy harmonogram, stawki i budżet, jaki chcemy przeznaczyć na reklamę czy konfigurujemy grupę odbiorców, czyli osoby spełniające dane parametry pozwalające zobaczyć naszą reklamę. Wybieramy też inne ustawienia reklamy jak np. umiejscowienie czy formę. W ostatniej sekcji tworzymy reklamę na podstawie podglądu, dodając tekst, linki np. w poście czy banerze graficznym. Wyemitowanie reklamy wymaga jeszcze zatwierdzenia, które otrzymać możemy w ciągu kilku godzin. Płatna reklama na FB jest bardzo prosta w stworzeniu i umożliwia wyświetlenie naszej reklamy wielu osobom, które np. interesują się daną tematyką lub mieszkają w danej okolicy dzięki targetowaniu.
Wiele osób zastanawia się, czy warto zakładać profil marki na Facebooku, nie widząc korzyści, jakie płyną z takiego ruchu. Z pewnością na Facebooku zgromadzona jest duża ilość osób z danej kategorii tematycznej, które mogą być potencjalnie naszymi klientami. Jest to również fakt w kontekście lokalnym gdzie często trudno dotrzeć do osób z danej lokalizacji czy z danego miasta. Na Facebooku wiele osób poszukuje produktów i usług, traktując portal jak wyszukiwarkę, a FB nie jest tylko portalem rozrywkowym. Samo stworzenie profilu marki nie jest trudne, skomplikowane czy płatne. Możemy opcjonalnie skorzystać z usługi prowadzenia profilu przez agencje marketingowe, które za nas będą publikowały treści czy promowały markę. Promowanie się na FB jest też możliwe dla każdego typu biznesu niezależnie od tego czy jest to mały projekt czy duża globalna marka.