Promowanie się w Internecie to nie tylko agresywna reklama wychodząca do klienta. Reklamować się w Internecie możemy poprzez zwiększenie widoczności na różne sposoby — dając odnajdywać się klientom. Sposobów takich oprócz Inbound Marketingu jest więcej, a zastosowanie wszystkich rozwiązań daje bardzo dobre rezultaty. Jak zatem promować się w Internecie pasywnie zwiększając widoczność? Odpowiedzi udzielamy poniżej. Odpowiadamy też na pytanie, dlaczego warto promować się w taki sposób i jakie korzyści osiągniemy, wybierając promocje pasywną zamiast agresywnej.
Pasywne metody promocji w internecie to te, które nie wychodzą od nas i docierają do klienta wbrew jego woli lub bez jego zgody i nie atakują go, a zwiększają widoczność marki w sieci. Klienci w takiej sytuacji mogą łatwiej odnajdywać naszą firmę czy nasze produkty w Internecie mając uproszczone zadanie. Mogą też samodzielnie decydować czy zapoznać się z naszą marką czy też nie. Dobrymi przykładami pasywnych metod promocji jest inbound marketing, content marketing, stworzenie strony internetowej i jej pozycjonowanie, marketing szeptany czy stworzenie wizytówki na Google Maps. Kontrastem dla tych metod są metody agresywnie takie jak wyświetlania reklam poprzez systemy reklamowe, influencer marketing, viral marketing, e-mail marketing czy social selling. Ogólnie nieagresywne metody reklamy są wspólną grupą i posiadają swoje zalety.
Reklamowanie się w Internecie poprzez zwiększenie widoczności ma wiele zalet. Pierwszą z nich jest kreowanie pozytywnego wizerunku marki. Klienci, którzy nie będą atakowani przez nasze reklamy oraz będą wiedzieli, iż nie są nagabywani przez nas, będą oceniali naszą markę pozytywnie. Wpływa to na profesjonalne odbieranie marki oraz sympatię do niej. Odbiorcy, wiedząc, iż szanujemy ich zdanie już na etapie reklamy, to podchodzimy również podobnie do sprzedaży produktów i obsługi. Obecnie potencjalni klienci stają się coraz bardziej świadomi i coraz bardziej wymagający. Oznacza to, że chcą sami decydować o wyborze marki i wolą podejmować decyzje na podstawie informacji w sieci, a nie nachalnych nagabywań. Zwiększenie świadomości marki w sieci pozwala również dotrzeć do bardzo dużej liczby osób — często większej przy podobnych kosztach, w porównaniu z reklamą agresywną — wychodzącą do klienta. Możemy też samodzielnie zdecydować jakie środki i jaką formę reklamy wybierzemy. Dostarczając wielu informacji potencjalnym klientom, możemy również liczyć na dużą skuteczność reklamy. Możemy też poprzez te sposoby reklamy promować dowolny biznes czy markę niezależnie od jej tematyki, branży czy celu.
Pierwszym pasywnym sposobem promowania się w Internecie, który nie będzie atakował odbiorców, jest stworzenie strony internetowej oraz jej pozycjonowanie. To my tworzymy serwis i udostępniamy go na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google, a sam odbiorca decyduje czy przejść na daną witrynę czy też nie. Stworzenie strony internetowej pozwoli dokładnie przedstawiać całą ofertę oraz w dogodny sposób zamieścić wszystkie informacje o marce czy produkcie. Możemy zrobić to na własnym serwisie w taki sposób, aby jak najlepiej zaprezentować nasze produkty, co często nie jest możliwe ze względu na ograniczenia na poszczególnych platformach w Internecie.
Stworzenie strony internetowej to koszt od ok. kilkudziesięciu złotych do kilku tysięcy w zależności, jaką witrynę chcemy uruchomić. Te podstawowe w formie wizytówki w sieci będą kosztowały przeważnie ok. kilkuset złotych. Możemy zlecić stworzenie witryny specjaliście na własnym hostingu i domenie lub skorzystać z kreatorów witryn. Kolejnym kosztem będzie miesięczny wydatek na pozycjonowanie witryny. Tu również koszty mogą wahać się przeważnie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. W zamian za zainwestowane środki w wyszukiwarce Google pod danymi hałdami — typowymi dla naszej kategorii pojawiała będzie się nasza witryna internetowa. Na im wyższych pozycjach będzie ona widoczna na tym większy ruch będziemy mogli liczyć.
Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszym sposobem wyszukiwania informacji w sieci. Użytkownicy, chcąc z niej skorzystać samodzielnie, muszą wyszukać dane słowo i wejść na stronę. To zaś daje pełne prawo nazywać ten sposób pasywnym. Witrynę możemy również promować w sieci, zamieszczając o niej informacje lub pozycjonować pod dużą ilością słów kluczowych, aby była jeszcze bardziej widoczna.
Kolejnym sposobem zwiększenia widoczności marki w sieci oraz pasywnej reklamy jest stworzenie wizytówki na Google Maps. Obecnie potencjalni odbiorcy wyszukują informacji również na mapach Google. Posiadają one wyszukiwarkę, która pokazuje firmy i marki w okolicy oferujące dany rodzaj usług lub sprzedające dane produkty. Zaistnienie na mapie lokalnie jako pinezka pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć widoczność marki, a jednocześnie promocja nie będzie atakowała odbiorców. Wizytówkę na Google Maps możemy stworzyć samodzielnie oraz samodzielnie zoptymalizować ją lub zlecić to zadanie agencji SEO. Tworzenie polega na wypełnieniu wszystkich pól formularza oraz weryfikacji listowej. Pozycjonowanie wizytówki zaś to dodawanie zdjęć, wirtualnego spaceru, wpisów, dbanie o komentarze i oceny czy aktualizacja danych. Według statystyk osoby wchodzące na mapy Google i wyszukujące lokalnych firm, następnie w dużej mierze przeglądają oferty znalezionych pinezek oraz korzystają z ich usług. Bycie obecnym na takiej mapie z pewnością zwiększy widoczność naszej marki w sieci bez atakowania odbiorców reklamami czy nagabywania ich do skorzystania z naszych usług. Profesjonalnie stworzona i wypozycjonowana wizytówka, może zatem dostarczać naszej marce duże ilości nowych klientów. Założenia i pozycjonowanie wizytówki jest darmowe a stworzenie wirtualnego spaceru to koszt. ok. kilkuset złotych.
Pasywnym i niezwykle skutecznym sposobom promowania własnej marki w Internecie jest content marketing. Publikowanie treści w sieci nie atakuje nikogo i nie jest strategią wychodzącą do klienta. Content sam w sobie jest opublikowany i czeka na odbiorców, którzy samodzielnie muszą chcieć go odszukać i zapoznać się z nim. Oferuje on bardzo wiele np. dostarcza informacje, pomaga zdobywać wiedzę czy oszczędzać pośrednio pieniądze poprzez podsuwanie efektywnych rozwiązań. Obecnie warto publikować jakościowe treści z uwagi na to, iż odbiorcy stają się coraz bardziej wymagający. Wiele osób woli również samodzielnie wyszukiwać informacji w sieci aniżeli korzystać z reklam.
Content marketing jest dokładnie strategią marketingową polegającą na publikowaniu w Internecie różnego rodzaju treści. Mają one być dobrze widoczne i przyciągać odbiorców. Muszą być też opatrzone logiem naszej marki lub odnośnikiem, dzięki któremu nasza marka zostanie rozpoznana. Treści mogą mieć formę pisaną, zdjęć, wideo czy elementów interaktywnych. Treściami pisanymi będą teksty, artykuły, poradniki, case study, raporty czy statystyki i posty. Zdjęcia i wideo w różnej formie mogą być dodawane w różnych miejscach w sieci, a elementami interaktywnymi są zdjęcia i wideo 360 stopni czy wirtualny spacer 360 na Google Maps. Oryginalne formy contentu to webinaria transmisje live czy podcasty. Treści publikować możemy z kolei na stronach internetowych — swoich lub zewnętrznych. Możemy dodać treści w social mediach i na platformach typu YouTube czy forach i w artykułach sponsorowanych.
Kolejnym pasywnym sposobem reklamowania się jest marketing szeptany. Choć nie jest to typowy sposób zwiększania widoczności w sieci, przy jego pomocy możemy pozostawić w internecie wiele śladów dla osób poszukujących konkretnego rozwiązania. Nie będzie to atakowanie klientów bezpośrednimi zwrotami do nich a dodawanie opinii o naszej marce polecających ją. Są to wpisy zawierające pozytywną opinię, link i nazwę marki lub produktu. Wpisy takie dodaje się samodzielnie lub zleca ich dodawanie agencji w cenie kilku złotych za jeden wpis. Pozostawia się je na forach, w social mediach czy wszędzie tam, gdzie mogą przebywać potencjalni odbiorcy. Wpisy marketingu szeptanego są bardziej bezpośrednią formą content marketingu, która jest również uboga w treść i skupia się jedynie na przekazaniu krótkiej informacji. Może to być jednak ciekawy i ekonomiczny sposób dotarcia do bardzo dużej grupy osób jednym postem. Pozostawiając wpisy w internecie o naszej marce lub produktach pozostaną tam na wiele lat. Osoby, które będą przeglądały dane miejsce w przyszłości, nadal będą przechodziły na naszą witrynę lub do naszego sklepu.
Kolejnym miejscem, gdzie możemy zwiększać widoczność marki pasywnie w internecie, są social media. To miejsce, w którym przebywa wiele osób zarówno tych szukających informacji lokalnie, jak i globalnie. Na Facebooku czy Instagramie i na innych platformach. Możemy tworzyć profile marki oraz w ten sposób być widocznym w sieci. Nie musimy atakować użytkowników serwisu społecznościowego reklamami a aby stać się popularnym, wystarczy rzetelne prowadzenie profilu. Możemy go również promować tak, aby użytkownicy dowiedzieli się o nim i samodzielnie przeszli na nasz profil.
Profile tworzyć możemy samodzielnie lub możemy zlecać to zadanie agencjom marketingowym. Z pewnością podstawą jest rzetelne uzupełnienie takiego profilu. Warto również dodać sporo tematycznego contentu oraz promować profil. Następnie należy regularnie aktualizować i publikować kolejne treści. Możemy też próbować wyróżnić się publikując oryginalny content lub transmisję live, materiały 360 stopni itd. Działając na kilku portalach społecznościowych, możemy nie atakując odbiorców reklamą, zwiększyć swoją widoczność w sieci i dać się odnaleźć wielu potencjalnym klientom. Social media mają również tę przewagę nad innymi metodami pasywnego promowania się w internecie, że można na nich polecać łatwo treści i profile. Osoby zadowolone z naszej oferty czy produktów mogą zatem polecać i udostępniać treści wśród swoich znajomych.